Walvissnot

17 augustus 2019 - Monterey, California, Verenigde Staten

We hebben walvissen gespot. En niet één, maar veel meer! En niet alleen walvissen, maar ook veel andere diersoorten. We zitten op een flink schip, type catamaran. Relatief kort en breed. Dat merken we ook wanneer we wat zeegang krijgen. Het bootje dobbert alle kanten op. Net een grote kermisattractie. Gelukkig worden we niet ziek, hoewel Casper zich niet helemaal top voelt houdt hij toch alles binnen en eet later zelfs iets. In tegenstelling tot toch een flinke groep andere mensen. Die groen en geel op bankjes zitten.

Ondertussen varen we heen en weer voor de kust van Monterey. Rondom ons duiken walvissen op. Vooral op plekken waar veel vogels en zeehonden zwemmen. Die achtervolgen de walvissen voor voedsel. Op een gegeven moment komt er een walvis zo dicht bij de boot opduiken dat Hanne en ik, die schuin voor op de punt staan, nat worden van de spray die uit zijn ademgat omhoog spuit. Walvissnot op ons gezicht, bril en telefoon! Ook springt er later nog een walvis omhoog het water uit. Hanne is net op tijd met haar camera om dat vast te leggen. Een prachtig gezicht om dieren met de lengte van een flinke touringcar zo bezig te zien. Na vier uur op zee staan we weer met de voeten op de vaste wal. Top!