San Francisco, de stad

19 augustus 2019 - Mill Valley, California, Verenigde Staten

Een veerpont brengt ons van Larkspur naar pier 1 in San Francisco. We steken de baai over. Het is een flink bootje met een capaciteit van ca. 500 personen. We varen rustig de haven uit en komen eerst langs de San Quentin Prison. Een behoorlijk bekende en oude gevangenis. We zien gevangenen gelucht worden. Ze zwaaien zelfs!

Het vaartochtje over de baai duurt ruim een half uur horen we over de intercom. Relax en enjoy the ride. Nou dat lukt! Nadat we goed en wel de gevangenis zijn gepasseerd gaat het gas er op. Met een indrukwekkend gangetje van ca. 55 km per uur rammen we over de baai. Langs alle mooie bruggen, Alcatraz eiland en met een prachtig uitzicht op downtown San Francisco komen we aan.

We gaan de boot af en het eerste wat de dames zien is een Starbucks. Gevolgd door een bookstore. Daar moeten we even langs. Daarna lopen we net als alle andere toeristen langs de verschillende pieren (tot pier 45 geloof ik). En duiken daarna de stad in omhoog. Langs Lombard street met zijn bochten, helemaal naar boven, langs het museum van de trams en dan richting Chinatown. Onderweg eten we iets en zitten we nog een tijdje in een kroegje om de benen wat rust te gunnen.

De wandeling naar en door Lombard street geeft spectaculaire uitzichten en is een aardige aanslag op de kuiten. Hoewel naar beneden lopen ook niet bepaald prettig is, heeft dat toch de voorkeur. In Chinatown doen Hanne en ik Chinezen na, de rest van het gezelschap begint zich echter licht te generen. Na nog wat flauwe grappen stoppen we er dan ook maar mee. Hier en daar stappen we een winkeltje in en weer uit en langzamerhand wandelen we zo weer richting havengebied.

Ons plan om een oude tram te pakken lukt niet. We wachten een paar keer bij een halte, maar ze zitten iedere keer vol. Helaas! Wel hebben we in het museum gezien hoe vernuftig dit systeem werkt.

Aan het eind van de dag is Hanne een paar magneten rijker, heeft Manon haar trui en Zarah een polaroid camera gekocht. We pakken de ferry weer naar Larkspur en zijn begin van de avond terug. San Francisco is verkend. Op mijn vraag wat ze anders vinden aan San Francisco dan Los Angeles komt als reactie dat de sfeer anders is, een andere vibe! Mooi, dat herkennen wij ook.

Morgen grote bomen kijken in Muir woods en alvast inpakken.