Yellowstone

29 juli 2019 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

We rijden en zijn op weg naar de East Entrance van Yellowstone, het echte park. Vanaf onze camping iets voorbij Cody rijden we door de bergen en wat voor bergen. Enorme rotsformaties, watervallen, Pine trees en wilde dieren. We zijn toch wel een kleine drie kwartier onderweg voor we de entree van Yellowstone passeren. En na het het betalen van onze seven day pass gaan we dieper de bergen in. Tot zo’n 2600 meter. We zijn op weg naar Old Faithfull. Een geiser. Onderweg passeren we sneeuw, loopt er een bizon voor onze RV langs en staan we met onze voeten in Yellowstone Lake. Een enorm bergmeer, het hoogst gelegen meer van de VS. Ondertussen duurt de route toch wat langer dan we ingeschat hebben. Willen we voor het donker terug zijn op onze camping, dan moeten we uiterlijk om vier uur omkeren. Boven op de berg zijn ze echter de weg aan het renoveren. Het kost ons bijna één uur om daar langs te komen. Dat wordt wat voor de terugweg! Uiteindelijk zijn we om half vier bij het geiser gebied. En gaan op zoek naar een parkeerplaats, het is druk.

We lopen een rondje door het gebied. Je ruikt zwavel, methaan. Op verschillende plekken komt stoom uit de grond. We krijgen te horen dat de grote geiser rond de klok van half vijf tot uitbarsting komt. Zarah gaat terug de camper in en Manon en ik houden beraad. We hebben ruim vier uur gereden over een afstand van ca. 80 mijl. Terug gaat zeker niet sneller en de volgende dag moeten we dan weer die route. We besluiten een camping in Yellowstone te zoeken en met de hulp van een aardige mevrouw in het visitorcentre lukt dat. Campingground Bay Marina (state park) it is. Nadat we de geiser hebben zien blazen, grote fontein heet water die omhoog schiet, zonder het Efteling geluid gaan we op weg.

Volgens de dame van het State Park hebben we geluk. Dit lukt normaal nooit en we krijgen een fantastische plek middenin het bos. Wel je eten etc. goed opbergen, want er wil nog wel eens een beer langs wandelen. BBQ, vuurtje, een verhaal van een ranger in het auditorium over klimaatverandering en het nut van bosbranden en Casper die zegt dat dit beter is dan de i pad maken de avond compleet. Op naar een stille en donkere nacht.